Vanuit een veelzijdige blik werken aan een realistische én maakbare renovatie- en vervangingsopgave

Stel je vraag aan:
Dennis Jansen l Adviesgroepmanager l
+31 (0)6 20 61 45 63
dennis.jansen@anteagroup.nl

Samen maken we Nederland bereikbaarder dan ooit

Stel je Nederland in 2050 eens voor. Hoe ziet ons land er dan uit? Wat ons betreft is dit een Nederland waar onze steden en regio’s leefbaar en goed bereikbaar zijn. Onze economie floreert. Er is effectief en efficiënt geïnvesteerd in het renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur, waardoor de Nederlandse infrastructuur duurzaam en veerkrachtig is. In een robuust en geavanceerd wegen-, water- en spoorwegennetwerk is veilig, efficiënt en duurzaam reizen de standaard.

SAMEN WERKEN AAN EEN DUURZAME INFRASTRUCTUUR

VISIE

Vanuit een veelzijdige blik werken aan een realistische én maakbare renovatie- en vervangingsopgave

Samen maken we Nederland bereikbaarder dan ooit

Stel je Nederland in 2050 eens voor. Hoe ziet ons land er dan uit? Wat ons betreft is dit een Nederland waar onze steden en regio’s, leefbaar en goed bereikbaar zijn. Onze economie floreert. Er is effectief en efficiënt geïnvesteerd in het renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur, waardoor de Nederlandse infrastructuur duurzaam en veerkrachtig is. In een robuust en geavanceerd wegen-, water- en spoorwegennetwerk is veilig, efficiënt en duurzaam reizen de standaard.

Nu aan de slag
Om dat te bereiken moeten we nu aan de slag. Iedereen is het erover eens dat de opgave groot is, de financiën en capaciteit beperkt en de ambities hoog. Vaak hebben we het in de infrasector over 'meer voor minder' en dat we ‘anders moeten gaan werken’. Daarmee komen we tot de kernvraag: hoe moeten we dit doen?
Het antwoord van Antea Group is:

Vanuit een veelzijdige blik verkennen we de opgave, houden we rekening met realistische tijdsframes en benutten we beschikbare capaciteit en middelen.
Samenwerking vanuit gedeelde belangen, gebruikmaken van nieuwe technologieën en het inzetten van innovaties creëren de maakbare aanpak.

Deze aanpak vergt inzicht in de assets, een slimme prioritering door de opgave te clusteren én waar mogelijk onderbouwd te spreiden over een langere periode. Ook is een zorgvuldige afweging nodig om te bepalen wat de juiste, duurzame maatregel (onderhouden, renoveren of vervangen) voor een asset is. Tegelijkertijd moet onze infrastructuur tijdens de renovatie- en vervangingswerkzaamheden veilig en beschikbaar blijven. Nu aan de slag betekent dat, parallel aan het ontwikkelen en uitvoeren van de realistische en maakbare aanpak, we ook bruggen moeten vervangen als dit nu noodzakelijk is.

Lees verder

290 spoorbruggen geïnspecteerd in één jaar: hoe 3 inspecteurs Nederland bereikbaar houden

Het ene moment varen ze onder een klein bruggetje in een afgelegen gebied, het volgende moment inspecteren ze vanuit een hoogwerker vanaf de A10 de onderzijde van een spoorbrug: voor Kirsten Claassen (26), Lilian Dykstra (26) en Mariëlle Rotteveel (31) is geen dag hetzelfde. Het drietal werkt sinds enkele jaren als inspectieteam voor ProRail en zorgt ervoor dat het Nederlandse spoornetwerk in goede conditie blijft.

Veilig en betrouwbaar spoornetwerk
“Mensen zijn zich vaak nauwelijks bewust van de grote hoeveelheid spoorinfra die er in Nederland ligt”, vertelt Mariëlle. “Het lijkt de normaalste zaak van de wereld dat treinen iedere dag keurig netjes volgens de dienstregeling door het land rijden, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Een spoorlijn kruist enorm veel wegen, fietspaden, wateren et cetera. Er zijn dan ook ontzettend veel civiele constructies nodig om een spoorverbinding mogelijk te maken. Wij inspecteren deze objecten om de veiligheid en de betrouwbaarheid van het spoornetwerk te waarborgen.”

Verdubbeling van aantal inspecties
Kirsten, Lilian en Mariëlle hebben de hoeveelheid inspecties in een paar jaar tijd zien verdubbelen. “Constructies raken langzaam maar zeker op leeftijd en naderen voorzichtig het eind van hun levensduur. De vervangingsopgave en renovatieopgave heeft het bewustzijn van het grote belang van duurzaam beheer en goed onderhoud gelukkig flink aangewakkerd”, aldus Kirsten.

Lees verder

Stel je vraag aan:
Mariëlle Rotteveel l Adviseur Assetmanagement l
+31 (0)6 25 69 48 53
marielle.rotteveel@anteagroup.nl

Sanne van Empel

Giel Klanker

Inspectieteam

Ben Visser

Rendel Verkijk

Dennis Jansen

Experts Sanne, Dennis, Rendel, Ben en Giel delen hun inzichten over hoe Antea Group de vervangingsopgave in de praktijk brengt, waar zij tegenaan lopen en hoe we de uitdaging aan gaan. 

Experts

Projecten
Slimme oplossingen

Stel je vraag aan:
Jasper Dijkers l Recruiter l
+31 (0)6 10 90 75 26
jasper.dijkers@anteagroup.nl

Onvervangbare expertise!
Onze ingenieurs en adviseurs werken dagelijks met veel toewijding aan het verbeteren en toekomstbestendig maken van de Nederlandse infrastructuur. Door continu te ontwikkelen, pionieren en innoveren, maken zij zich onvervangbaar in de vervangingsopgave. Daar zijn wij trots op!

Werken bij Antea Group

SAMEN WERKEN AAN EEN DUURZAME INFRASTRUCTUUR

De Sustainable Development Goals (SDG’s) waar wij aan werken.

Lees meer hierover

Stel je vraag aan:
Dennis Jansen l Adviesgroepmanager l
+31 (0)6 20 61 45 63
dennis.jansen@anteagroup.nl

Stel je Nederland in 2050 eens voor. Hoe ziet ons land er dan uit? Wat ons betreft is dit een Nederland waar onze steden en regio’s, leefbaar en goed bereikbaar zijn. Onze economie floreert. Er is effectief en efficiënt geïnvesteerd in het renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur, waardoor de Nederlandse infrastructuur duurzaam en veerkrachtig is. In een robuust en geavanceerd wegen-, water- en spoorwegennetwerk is veilig, efficiënt en duurzaam reizen de standaard.

Vanuit een veelzijdige blik werken aan een realistische én maakbare renovatie- en vervangingsopgave

Samen maken we Nederland bereikbaarder dan ooit
SAMEN WERKEN AAN EEN DUURZAME INFRASTRUCTUUR

Stel je Nederland in 2050 eens voor. Hoe ziet ons land er dan uit? Wat ons betreft is dit een Nederland waar onze steden en regio’s, leefbaar en goed bereikbaar zijn. Onze economie floreert. Er is effectief en efficiënt geïnvesteerd in het renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur, waardoor de Nederlandse infrastructuur duurzaam en veerkrachtig is. In een robuust en geavanceerd wegen-, water- en spoorwegennetwerk is veilig, efficiënt en duurzaam reizen de standaard.

Nu aan de slag
Om dat te bereiken moeten we nu aan de slag. Iedereen is het erover eens dat de opgave groot is, de financiën en capaciteit beperkt en de ambities hoog. Vaak hebben we het in de infrasector over 'meer voor minder' en dat we ‘anders moeten gaan werken’. Daarmee komen we tot de kernvraag: hoe moeten we dit doen?
Het antwoord van Antea Group is:

Vanuit een veelzijdige blik verkennen we de opgave, houden we rekening met realistische tijdsframes en benutten we beschikbare capaciteit en middelen.
Samenwerking vanuit gedeelde belangen, gebruikmaken van nieuwe technologieën en het inzetten van innovaties creëren de maakbare aanpak.

Deze aanpak vergt inzicht in de assets, een slimme prioritering door de opgave te clusteren én waar mogelijk onderbouwd te spreiden over een langere periode. Ook is een zorgvuldige afweging nodig om te bepalen wat de juiste, duurzame maatregel (onderhouden, renoveren of vervangen) voor een asset is. Tegelijkertijd moet onze infrastructuur tijdens de renovatie- en vervangingswerkzaamheden veilig en beschikbaar blijven. Nu aan de slag betekent dat, parallel aan het ontwikkelen en uitvoeren van de realistische en maakbare aanpak, we ook bruggen moeten vervangen als dit nu noodzakelijk is.

Lees verder

Vanuit een veelzijdige blik werken aan een realistische én maakbare renovatie- en vervangingsopgave

Samen maken we Nederland bereikbaarder dan ooit

VISIE

"290 spoorbruggen geïnspecteerd in één jaar: hoe 3 inspecteurs Nederland bereikbaar houden"

Het ene moment varen ze onder een klein bruggetje in een afgelegen gebied, het volgende moment inspecteren ze vanuit een hoogwerker vanaf de A10 de onderzijde van een spoorbrug: voor Kirsten Claassen (26), Lilian Dykstra (26) en Mariëlle Rotteveel (31) is geen dag hetzelfde. Het drietal werkt sinds enkele jaren als inspectieteam voor ProRail en zorgt ervoor dat het Nederlandse spoornetwerk in goede conditie blijft.

Veilig en betrouwbaar spoornetwerk
“Mensen zijn zich vaak nauwelijks bewust van de grote hoeveelheid spoorinfra die er in Nederland ligt”, vertelt Mariëlle. “Het lijkt de normaalste zaak van de wereld dat treinen iedere dag keurig netjes volgens de dienstregeling door het land rijden, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Een spoorlijn kruist enorm veel wegen, fietspaden, wateren et cetera. Er zijn dan ook ontzettend veel civiele constructies nodig om een spoorverbinding mogelijk te maken. Wij inspecteren deze objecten om de veiligheid en de betrouwbaarheid van het spoornetwerk te waarborgen.”

Verdubbeling van aantal inspecties
Kirsten, Lilian en Mariëlle hebben de hoeveelheid inspecties in een paar jaar tijd zien verdubbelen. “Constructies raken langzaam maar zeker op leeftijd en naderen voorzichtig het eind van hun levensduur. De vervangingsopgave en renovatieopgave heeft het bewustzijn van het grote belang van duurzaam beheer en goed onderhoud gelukkig flink aangewakkerd”, aldus Kirsten.

Lees verder

Stel je vraag aan:
Mariëlle Rotteveel l Adviseur Assetmanagement l
+31 (0)6 25 69 48 53
marielle.rotteveel@anteagroup.nl

Rendel Verkijk

Ben Visser

Giel Klanker

Sanne van Empel

Dennis Jansen

Experts

Experts Sanne, Dennis, Rendel en Ben delen hun inzichten over hoe Antea Group de vervangingsopgave in de praktijk brengt, waar zij tegenaan lopen en hoe we de uitdaging aan gaan. 

Inspectieteam

Succesvolle samenwerking
met Rijkswaterstaat in RISK programma

De plotselinge afsluiting van de Merwedebrug in 2016 was een alarmsignaal dat de veiligheid van bruggen onder een vergrootglas legde. Om de veiligheid van bruggen in kaart te brengen zijn wij sinds 2018 actief betrokken bij het RISK-programma (Rijdekinspecties Stalen Kunstwerken) van Rijkswaterstaat.

Lees verder

Projecten

Onderzoeken

Trainingen & Events

Podcast

Whitepaper

KennisPortaal

Monitoring met sensoren

Veel (beweegbare) bruggen, viaducten, tunnels en kademuren zijn gebouwd in een tijd waarin auto’s en vrachtwagens veel minder zwaar waren. Hoe sterk zijn al die oude civiele kunstwerken? En hoe zwaar kunnen ze belast worden?

We bieden een breed scala aan sensoren waarmee dit nauwkeurig kan worden gemeten. Dit passen we al toe op veel plekken in Nederland. Op onze website lees je waar en hoe we dit doen!

Lees verder

Slimme oplossingen

Stel je vraag aan:
Ilse Koerselman l Recruiter l +31 (0)6 22 20 95 51
ilse.koerselman@anteagroup.nl

Werken bij Antea Group

Onvervangbare expertise!
Onze ingenieurs en adviseurs werken dagelijks met veel toewijding aan het verbeteren en toekomstbestendig maken van de Nederlandse infrastructuur. Door continu te ontwikkelen, pionieren en innoveren, maken zij zich onvervangbaar in de vervangingsopgave. Daar zijn wij trots op!

De Sustainable Development Goals (SDG’s).

Lees meer hierover

Antea Group - Ingenieursbureau en adviesbureau

Antea Group is een internationaal opererend ingenieurs- en adviesbureau. Met ruim 3.100 medewerkers zijn wij wereldwijd actief. Antea Group combineert strategisch denken en multidisciplinaire kennis met technische expertise en pragmatisch handelen. Hierdoor bieden wij effectieve en duurzame antwoorden op de uitdagingen van onze opdrachtgevers. www.anteagroup.nl
Volledig scherm