PORTAAL
Vanuit een veelzijdige blik werken aan een realistische én maakbare renovatie- en vervangingsopgave
Stel je vraag aan:
Dennis Jansen l Adviesgroepmanager l
+31 (0)6 20 61 45 63
dennis.jansen@anteagroup.nl
Stel je Nederland in 2050 eens voor. Hoe ziet ons land er dan uit? Wat ons betreft is dit een Nederland waar onze steden en regio’s leefbaar en goed bereikbaar zijn. Onze economie floreert. Er is effectief en efficiënt geïnvesteerd in het renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur, waardoor de Nederlandse infrastructuur duurzaam en veerkrachtig is. In een robuust en geavanceerd wegen-, water- en spoorwegennetwerk is veilig, efficiënt en duurzaam reizen de standaard.
VISIE
Vanuit een veelzijdige blik werken aan een realistische én maakbare renovatie- en vervangingsopgave
Stel je Nederland in 2050 eens voor. Hoe ziet ons land er dan uit? Wat ons betreft is dit een Nederland waar onze steden en regio’s, leefbaar en goed bereikbaar zijn. Onze economie floreert. Er is effectief en efficiënt geïnvesteerd in het renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur, waardoor de Nederlandse infrastructuur duurzaam en veerkrachtig is. In een robuust en geavanceerd wegen-, water- en spoorwegennetwerk is veilig, efficiënt en duurzaam reizen de standaard.
Nu aan de slag
Om dat te bereiken moeten we nu aan de slag. Iedereen is het erover eens dat de opgave groot is, de financiën en capaciteit beperkt en de ambities hoog. Vaak hebben we het in de infrasector over 'meer voor minder' en dat we ‘anders moeten gaan werken’. Daarmee komen we tot de kernvraag: hoe moeten we dit doen?
Het antwoord van Antea Group is:
Vanuit een veelzijdige blik verkennen we de opgave, houden we rekening met realistische tijdsframes en benutten we beschikbare capaciteit en middelen.
Samenwerking vanuit gedeelde belangen, gebruikmaken van nieuwe technologieën en het inzetten van innovaties creëren de maakbare aanpak.
Deze aanpak vergt inzicht in de assets, een slimme prioritering door de opgave te clusteren én waar mogelijk onderbouwd te spreiden over een langere periode. Ook is een zorgvuldige afweging nodig om te bepalen wat de juiste, duurzame maatregel (onderhouden, renoveren of vervangen) voor een asset is. Tegelijkertijd moet onze infrastructuur tijdens de renovatie- en vervangingswerkzaamheden veilig en beschikbaar blijven. Nu aan de slag betekent dat, parallel aan het ontwikkelen en uitvoeren van de realistische en maakbare aanpak, we ook bruggen moeten vervangen als dit nu noodzakelijk is.
PORTAAL
PORTAAL
Werken bij
Het ene moment varen ze onder een klein bruggetje in een afgelegen gebied, het volgende moment inspecteren ze vanuit een hoogwerker vanaf de A10 de onderzijde van een spoorbrug: voor Kirsten Claassen (26), Lilian Dykstra (26) en Mariëlle Rotteveel (31) is geen dag hetzelfde. Het drietal werkt sinds enkele jaren als inspectieteam voor ProRail en zorgt ervoor dat het Nederlandse spoornetwerk in goede conditie blijft.
Veilig en betrouwbaar spoornetwerk
“Mensen zijn zich vaak nauwelijks bewust van de grote hoeveelheid spoorinfra die er in Nederland ligt”, vertelt Mariëlle. “Het lijkt de normaalste zaak van de wereld dat treinen iedere dag keurig netjes volgens de dienstregeling door het land rijden, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Een spoorlijn kruist enorm veel wegen, fietspaden, wateren et cetera. Er zijn dan ook ontzettend veel civiele constructies nodig om een spoorverbinding mogelijk te maken. Wij inspecteren deze objecten om de veiligheid en de betrouwbaarheid van het spoornetwerk te waarborgen.”
Verdubbeling van aantal inspecties
Kirsten, Lilian en Mariëlle hebben de hoeveelheid inspecties in een paar jaar tijd zien verdubbelen. “Constructies raken langzaam maar zeker op leeftijd en naderen voorzichtig het eind van hun levensduur. De vervangingsopgave en renovatieopgave heeft het bewustzijn van het grote belang van duurzaam beheer en goed onderhoud gelukkig flink aangewakkerd”, aldus Kirsten.
Lees verder
Stel je vraag aan:
Mariëlle Rotteveel l Adviseur Assetmanagement l
+31 (0)6 25 69 48 53
marielle.rotteveel@anteagroup.nl
Werken bij
Sanne van Empel
Giel Klanker
Inspectieteam
Ben Visser
Rendel Verkijk
Dennis Jansen
Experts Sanne, Dennis, Rendel, Ben en Giel delen hun inzichten over hoe Antea Group de vervangingsopgave in de praktijk brengt, waar zij tegenaan lopen en hoe we de uitdaging aan gaan.
Experts
PORTAAL
Sanne van Empel: hoe de Vervangingsopgave ons uitdaagt én verbindt
Beheers de vervangingsopgave: speel met ons het Vervangingsopgave bordspel!
Pragmatisch mobiliteitsmanagement voor gemeenten bij Vervangingsopgave
Trainingen & Events
Training Leiderschap in assetmanagement
20 + 21 november 2025, Amersfoort
In de media
Blog
Podcast
Onderzoek naar de dynamica van beweegbare bruggen en validatie: nieuwe rekenmethode leidt tot langere restgebruiksduur
De wereld van Beweegbare Bruggen
Vervangingsopgave, renovatieopgave of vernieuwingsopgave
Whitepaper
PORTAAL
Assetmanagement Dashboard Infra
Ben jij verantwoordelijk voor het beheer van de civiele kunstwerken? En heb je behoefte aan een slim en doeltreffend overzicht van alle belangrijke informatie over je areaal zoals: de onderhoudsstaat, de (grootste) risico’s, de geplande werkzaamheden en bijhorende kosten?
Dan is het Assetmanagement Dashboard Infra iets voor jou. Hiermee beschik je over een slimme, gebruiksvriendelijke tool waarmee je grip krijgt op de vervangings- en onderhoudsopgave binnen jouw areaal.
PORTAAL
Vind hier
je volgende baan!
Stel je vraag aan:
Jasper Dijkers l Recruiter l
+31 (0)6 10 90 75 26
jasper.dijkers@anteagroup.nl
Onvervangbare expertise!
Onze ingenieurs en adviseurs werken dagelijks met veel toewijding aan het verbeteren en toekomstbestendig maken van de Nederlandse infrastructuur. Door continu te ontwikkelen, pionieren en innoveren, maken zij zich onvervangbaar in de vervangingsopgave. Daar zijn wij trots op!
Werken bij Antea Group
Werken bij
PORTAAL
De Sustainable Development Goals (SDG’s) waar wij aan werken.
Lees meer hierover
PORTAAL
Stel je vraag aan:
Dennis Jansen l Adviesgroepmanager l
+31 (0)6 20 61 45 63
dennis.jansen@anteagroup.nl
Stel je Nederland in 2050 eens voor. Hoe ziet ons land er dan uit? Wat ons betreft is dit een Nederland waar onze steden en regio’s, leefbaar en goed bereikbaar zijn. Onze economie floreert. Er is effectief en efficiënt geïnvesteerd in het renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur, waardoor de Nederlandse infrastructuur duurzaam en veerkrachtig is. In een robuust en geavanceerd wegen-, water- en spoorwegennetwerk is veilig, efficiënt en duurzaam reizen de standaard.
Vanuit een veelzijdige blik werken aan een realistische én maakbare renovatie- en vervangingsopgave
PORTAAL
Stel je Nederland in 2050 eens voor. Hoe ziet ons land er dan uit? Wat ons betreft is dit een Nederland waar onze steden en regio’s, leefbaar en goed bereikbaar zijn. Onze economie floreert. Er is effectief en efficiënt geïnvesteerd in het renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur, waardoor de Nederlandse infrastructuur duurzaam en veerkrachtig is. In een robuust en geavanceerd wegen-, water- en spoorwegennetwerk is veilig, efficiënt en duurzaam reizen de standaard.
Nu aan de slag
Om dat te bereiken moeten we nu aan de slag. Iedereen is het erover eens dat de opgave groot is, de financiën en capaciteit beperkt en de ambities hoog. Vaak hebben we het in de infrasector over 'meer voor minder' en dat we ‘anders moeten gaan werken’. Daarmee komen we tot de kernvraag: hoe moeten we dit doen?
Het antwoord van Antea Group is:
Vanuit een veelzijdige blik verkennen we de opgave, houden we rekening met realistische tijdsframes en benutten we beschikbare capaciteit en middelen.
Samenwerking vanuit gedeelde belangen, gebruikmaken van nieuwe technologieën en het inzetten van innovaties creëren de maakbare aanpak.
Deze aanpak vergt inzicht in de assets, een slimme prioritering door de opgave te clusteren én waar mogelijk onderbouwd te spreiden over een langere periode. Ook is een zorgvuldige afweging nodig om te bepalen wat de juiste, duurzame maatregel (onderhouden, renoveren of vervangen) voor een asset is. Tegelijkertijd moet onze infrastructuur tijdens de renovatie- en vervangingswerkzaamheden veilig en beschikbaar blijven. Nu aan de slag betekent dat, parallel aan het ontwikkelen en uitvoeren van de realistische en maakbare aanpak, we ook bruggen moeten vervangen als dit nu noodzakelijk is.
Vanuit een veelzijdige blik werken aan een realistische én maakbare renovatie- en vervangingsopgave
VISIE
PORTAAL
Werken bij
Het ene moment varen ze onder een klein bruggetje in een afgelegen gebied, het volgende moment inspecteren ze vanuit een hoogwerker vanaf de A10 de onderzijde van een spoorbrug: voor Kirsten Claassen (26), Lilian Dykstra (26) en Mariëlle Rotteveel (31) is geen dag hetzelfde. Het drietal werkt sinds enkele jaren als inspectieteam voor ProRail en zorgt ervoor dat het Nederlandse spoornetwerk in goede conditie blijft.
Veilig en betrouwbaar spoornetwerk
“Mensen zijn zich vaak nauwelijks bewust van de grote hoeveelheid spoorinfra die er in Nederland ligt”, vertelt Mariëlle. “Het lijkt de normaalste zaak van de wereld dat treinen iedere dag keurig netjes volgens de dienstregeling door het land rijden, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Een spoorlijn kruist enorm veel wegen, fietspaden, wateren et cetera. Er zijn dan ook ontzettend veel civiele constructies nodig om een spoorverbinding mogelijk te maken. Wij inspecteren deze objecten om de veiligheid en de betrouwbaarheid van het spoornetwerk te waarborgen.”
Verdubbeling van aantal inspecties
Kirsten, Lilian en Mariëlle hebben de hoeveelheid inspecties in een paar jaar tijd zien verdubbelen. “Constructies raken langzaam maar zeker op leeftijd en naderen voorzichtig het eind van hun levensduur. De vervangingsopgave en renovatieopgave heeft het bewustzijn van het grote belang van duurzaam beheer en goed onderhoud gelukkig flink aangewakkerd”, aldus Kirsten.
Lees verder
Stel je vraag aan:
Mariëlle Rotteveel l Adviseur Assetmanagement l
+31 (0)6 25 69 48 53
marielle.rotteveel@anteagroup.nl
Rendel Verkijk
Ben Visser
Giel Klanker
Sanne van Empel
Dennis Jansen
Experts
Experts Sanne, Dennis, Rendel en Ben delen hun inzichten over hoe Antea Group de vervangingsopgave in de praktijk brengt, waar zij tegenaan lopen en hoe we de uitdaging aan gaan.
Inspectieteam
PORTAAL
Achter de schermen bij RISK: Rijdek Inspectie Stalen Kunstwerken
Dag in, dag uit rijden we over stalen bruggen. Veilig, betrouwbaar, onverwoestbaar… zou je zeggen. Maar zelfs stalen sterkhouders hebben zwakke plekken. Binnen het RISK-programma bundelen Rijkswaterstaat en Antea Group hun expertise om eventuele problemen vroegtijdig te detecteren en onderhoud strategisch in te zetten.
Sanne van Empel: hoe de Vervangingsopgave ons uitdaagt én verbindt
Blog
Nieuwe aflevering
In de media
Meld je nu aan!
Training Leiderschap in assetmanagement
20 + 21 november 2025, Amersfoort
Trainingen & Events
De wereld van Beweegbare Bruggen
Vervangingsopgave, renovatieopgave of vernieuwingsopgave
Podcast
Whitepaper
Beheers de vervangingsopgave:
speel met ons het Vervangingsopgave bordspel!
Pragmatisch mobiliteitsmanagement voor gemeenten bij Vervangingsopgave
Onderzoek naar de dynamica van beweegbare bruggen en validatie: nieuwe rekkenmethode leidt tot langere restgebruiksduur
PORTAAL
Assetmanagement Dashboard Infra
Ben jij verantwoordelijk voor het beheer van de civiele kunstwerken? En heb je behoefte aan een slim en doeltreffend overzicht van alle belangrijke informatie over je areaal zoals: de onderhoudsstaat, de (grootste) risico’s, de geplande werkzaamheden en bijhorende kosten?
Dan is het Assetmanagement Dashboard Infra iets voor jou. Hiermee beschik je over een slimme, gebruiksvriendelijke tool waarmee je grip krijgt op de vervangings- en onderhoudsopgave binnen jouw areaal.
PORTAAL
Vind hier
je volgende baan!
Stel je vraag aan:
Jasper Dijkers l Recruiter l
+31 (0)6 10 90 75 26
jasper.dijkers@anteagroup.nll
Werken bij Antea Group
Onvervangbare expertise!
Onze ingenieurs en adviseurs werken dagelijks met veel toewijding aan het verbeteren en toekomstbestendig maken van de Nederlandse infrastructuur. Door continu te ontwikkelen, pionieren en innoveren, maken zij zich onvervangbaar in de vervangingsopgave. Daar zijn wij trots op!